Næste fest: fredag d. 23. maj, 2025
Glæder os til at se jer ALLESAMMEN.

Festen udsmykkes med håndtegnede plakater af en der kalder sig M/S Midsommer.
Der opfordres til ‘freaky behaviour’.
Indenfor rimelighedens grænser.
Hvad er ‘lytternes dansefest’?
‘Lytternes dansefest’ er en dansefest fire gange om året for de der går i byen for at danse. Vi fester helst til en mangfoldighed af udtryk, og derfor er vores fest på nogle centrale punkter forskellig fra det kommercielle natteliv:
- Alle gæster er medskabere af festen enten på dansegulvet eller bag pulten som DJs eller i rampelyset som uudgrundelige natklubs-entertainere.
- Musikkens lydniveau befinder sig altid et sted ml. 90-100 decibel og er derfor ikke sundhedsskadeligt. Ved dette niveau er musikken høj nok til at fænge og omslutte, men ikke så høj at gæsterne anspores til at bedøve deres sanser. Dette er desværre en hyppig interessekonflikt i det kommercielle natteliv, hvor høj musik bruges til på beregnende vis at presse klientellet op i baren. (NB: der sælges alkohol til ‘lytternes dansefest’ og vi blander os ikke andres præferencer. Vores mål er at tilbyde en ramme hvor den slags er et valg og ikke en delvist påtvungen sløring af sanserne). Nåja det er også vigtigt at have et godt lydsystem, og det har vi.
- Vi lukker ikke flere ind end at der er plads til at bevæge sig på dansegulvet. Selv med dine akrobatiske moves er der plads. Vi vil ikke gå glip af dine akrobatiske moves.
Det er de simple principper vores fest bygger på. Giv os et skud hvis det kommercielle natteliv har skuffet dig. Vi er stolte af at en ganske stor spredning af aldersklasser kommer til vores arrangement. Dans og fest er universelt. Alle opdelinger falder for tidens tand.
Indtil videre er festerne foregået på H15scene i Kødbyen i København. Hvis du er en fest-arrangør med netværk, lokale og lydanlæg et andet sted i landet og du har lyst til at undersøge om der er basis for at samarbejde med ‘lytternes dansefest’ så send os en mail på lytternesdansefest@hallohvemerdet.dk
Tilmeld dig ‘lytternes dansefest’ dato-tip-hotline
De platforme mange opfatter som de gængse (FB, IG, mv.) demonstrerer tydeligt deres begrænsninger og ringe ambitioner for fremtiden. Vi ønsker ikke at bruge dem. Vi ønsker ikke at bidrage til at andre ser sig nødsaget til at bruge dem. De passer ikke med vores formål som fest.
Derfor har vi i stedet oprettet en email-tip-hotline hvor vi sælger vores billetter. Her kan du få nys om de næste fester før alle andre. Vi holder fire fester om året, derfor får du kun 4-6 mails om året fra denne tip-hotline. Afmelding kan ske til enhver tid via link i emailen.
Billetter til næste arrangement kan købes her.
Salg af billetter i døren
Vi er heldige at vores arrangement næsten altid er udsolgt. Men ca. 20 billetter sælges i døren på dagen fra kl. 20.
Hvis du vil undgå at stå uden billet, kan du tilmelde dig vores dato-tip-hotline og modtage en email når billetter til det næste arrangement bliver sat til salg. Ingen spam. Kun 4-6 mails årligt. Se herover for tilmelding ⬆︎⬆︎⬆︎.
Interesseret i at optræde som disc jockey (30 min.)?
Størstedelen af aftenens musik udvælges af skiftende lytter-DJ’s: gæster der melder sig til at vælge musik og tilsammen skaber rigelig musikalsk variation for dansegulvet. En del er gengangere og så har vi en del der er debutterer som DJs. Vi går mere op i at du spiller musik der betyder noget for dig end vi går op i DJ-tekniske egenskaber såsom lange glatte overgange. Ja tak til det hele så længe det er ærligt ment og vender sig udad imod et nysgerrigt og tålmodigt dansegulv.
Hvis du er interesseret i at DJ’e til en af vores fester, så skriv en mail hvor du svarer to punkter:
- Hvor vi er på energikurven, overordnede genrer sådan cirka?
- Optræder du alene eller med en partner?
… til vores DJ- og frivillig-kordinator på email: lytternesdansefest@hallohvemerdet.dk
Mailen besvares efter bedste evne i ugerne op til arrangementet, så hvis du skriver i mange uger før et arrangement, kan der gå et et stykke tid før du hører fra os. Arrangørgruppen består af frivillig arbejdskraft.
Interesseret i at optræde som natklubs-entertainer (5-10 min.)?
Natklubbens scene-rum er småt men med priviligeret adgang for det mystiske. Her er der ingen lange optrædender, prætentiøst spilfægteri eller kedsommelige forestillinger om guddommelig inspiration. Blot et hurtigt skud mystique, en kanin der kommer op af en høj hat, lilla spørgsmålstegn og et publikum der længes efter at blive taget med.
Tidligere optrædender til ‘lytternes dansefest’ har blandt andet budt på:
- Danseopvarming: nedtælling til vægtløs tilstand
- Bas-a-roke: karaoke for bassister (du optræder på bas ved at spille bas-gangen fra en sang efter eget valg til et backtrack hvor vi har fjernet basgangen)
- Instrument-a-roke: som ovenstående med med valgfrit instrument
- Har du lyst til at optræde? Har du en længsel eller en evne der passer særligt med natklubbens scene-rum? Faktisk er det den spændeneste scene overhovedet. Så skriv et par ord om hvad du vil optræde med til vores DJ- og frivillig-kordinator på email: lytternesdansefest@hallohvemerdet.dk
Mailen besvares efter bedste evne i ugerne op til arrangementet, så hvis du skriver i mange uger før et arrangement, kan der gå et et stykke tid før du hører fra os. Arrangørgruppen består af frivillig arbejdskraft.
Interesseret i at sidde i døren og tage imod (60 min.)?
Til hver arrangement siger vi ja tak til en lille håndfuld frivillige, der har lyst til at sidde i døren og scanne gæsternes billetter og give dem armbånd på. Et medlem af arrangørgruppen er i nærheden hele tiden og hjælper til når der opstår kø eller spørgsmål. Ikke meget anderledes end festudvalget på din tidligere uddannelses-sted! En rar måde at hilse på nogle nye mennesker på.
Vi kvitterer for hjælpen med fri entré og nogle drinkx-billetter. Tilmelding skal gerne ske et par uger før. Skriv til vores DJ- og frivillig-kordinator på email: lytternesdansefest@hallohvemerdet.dk
Personer med trang til stærk beruselse (“skylleprogram”) bør vælge en passende retning for aftenen inden de melder sig 🙂
Mailen besvares efter bedste evne i ugerne op til arrangementet, så hvis du skriver i mange uger før et arrangement, kan der gå et et stykke tid før du hører fra os. Arrangørgruppen består af frivillig arbejdskraft.
Hvordan er ‘lytternes dansefest’ opstået?
Festen er opstået i kølvandet på de sociale ring ind-musik-radioprogrammer DJ Brevets brevkasse (2019-2021, thelakeradio.com) og DJ Brevets program (2021-2023, DR-P6). Formatet i radioprogrammerne var at lytterne ringede ind – ofte under et selvvalgt dæknavn – og ønskede musik, og igennem musikken, drøftede nogle af livets små og store sorger og glæder. Et samtale-leksion i lydformat. Et fristed hvor identiteten sidder løst.
Et netværk af pseudonyme relationer opstod både i fantasi og virkelighed og i radioen. Da spændingen en dag blev for stor arrangerede programmets værter “DJ Brevet” og “Mixi” en fest der hed ‘DJ Brevets dansefest’. Idag har denne fest fået sit eget uafhængige liv under navnet ‘lytternes dansefest’ og arrangeres af en gruppe frivillige.
Idag findes der et radioprogram ved navn ‘Hallo hvem er det?’ der sender live hver tredje torsdag på internetradiostationen The Lake Radio og som også kan findes som podcast.